P.E.P.

Wat is P.E.P.?

Het Perceptual Enrichment Program (P.E.P.) is een systematische benadering om denk- en waarnemingsproblemen bij kinderen en volwassenen vast te stellen en vervolgens te herstellen. Het is een kortdurend, niet-schools programma dat leerlingen helpt vroege denk- en ontwikkelingsconcepten onder de knie te krijgen. Dit zijn de concepten die je nodig hebt voor creatief denken en het oplossen van problemen.

Hoe gaat het P.E.P. in zijn werk?

Door een serie spelopdrachten en activiteiten aan tafel, leren kinderen perceptieproblemen in opklimmende moeilijkheidsgraad op te lossen. De verschillende aandachtsgebieden zijn: ruimtelijk inzicht, figuur/achtergrond oriëntatie, classificatie (aandacht voor details), gevolgtrekking en abstracties (logisch redeneren). Deze aandachtsgebieden zijn niet alleen vitale onderdelen voor de perceptuele ontwikkeling, maar ook voor de motorische en taalontwikkeling. P.E.P. faciliteert hersenontwikkeling door waarnemingsvaardigheden te leren per categorie in ontwikkelingsvolgorde. Volgens de P.E.P. theorie is het zo dat pas als een leerling een ontwikkelingsstadium onder de knie heeft, het voor hem of haar mogelijk is een volgend ontwikkelingsstadium te kunnen beheersen. P.E.P. begint met een test vooraf om de vaardigheden aan het begin vast te stellen en eindigt met een test achteraf om de vooruitgang te meten. Er zijn meerdere niveaus van het programma beschikbaar om de taken per persoon aan te passen aan de speciale behoeften en mogelijkheden van die persoon. Gemiddeld duurt het P.E.P. tussen de 12 en 14 sessies per persoon, afhankelijk van de individuele mogelijkheden. Wat zijn resultaten van het P.E.P. ?

P.E.P. laat de ontwikkeling toenemen op de volgende gebieden:

• Aandacht en concentratie
• Organisatie en planning
• Ordenen en keuzes maken
• Helderheid en rust in het denken
• Emotie en gedrag
• Verwerken, opslaan en gebruiken van informatie
• Kunnen inspelen op nieuwe begrippen en situaties
• Gecoördineerd bewegen, motoriek
• Handschrift en verdeling van de ruimte
• Gebruik van taal
• Goede intelligentie die er niet ‘uit’ wil komen

Waar komt het P.E.P. vandaan?

Het P.E.P. werd ontwikkeld door Patricia Theisen en is o.a. gebaseerd op de ontwikkelingstheorieën van Piaget, Mahler en Luria. Patricia Theisen leidde wereldwijd op een gedegen manier therapeuten en docenten op, die nu personen begeleiden in het volledig kunnen beschikken van hun mogelijkheden

Verdere informatie vindt u op www.pepnederland.nl